יום הניראות הטרנסי אז והיום

מרץ הגיע, ובסוף החודש (31/3) יצויין היום הבינלאומי לניראות טרנסית.
היום נוצר ב2009 במטרה לחגוג את החיים וההשגים של א.נשים על הקשת הטרנסית.

עברתי על תמונות ישנות כדי לשים באתר, ונתקלתי בתמונה הזו, מאירוע יום הניראות הטרנסי ב2019 בשגרירות קנדה. איך דברים השתנו… 🙁

בתמונה אפשר לראות את אות ההוקרה ע"ש סוניה שווסטר ז"ל (שיש לה סיפור מדהים, אבל אולי בפוסט אחר) שמעברים העניקה לארבעה חברי כנסת (בעיקר חברות כנסת…), והיתה לי הזכות לא רק להשתתף בהענקת ההוקרה, אלא גם ברוב התהליכים שעליהם קיבלו את ההוקרה.

יעל גרמן קיבלה הוקרה על פעילותה כשרת בריאות, יצירת שינוי והקלות בהתנהלות הוועדה להתאמה מגדרית, הכללת נציגת ציבור מהקהילה הטרנסית לוועדה (טוענים שזה היה רעיון שלי, אני לא זוכר…), יצירת נוהל המחייב את קופות החולים לממן ניתוחים מנקבה לזכר בחו"ל, קידום ועידוד הכשרת רופאים לניתוחים בארץ. ובהמשך גם מניעת סגירת דירות שירות לאומי לקשת הטרנסית..

דב חנין זכה באות ההוקרה בזכות תיקון חוק זכויות התלמיד הקובע כי: "רשות חינוך מקומית, מוסד חינוך או אדם הפועל מטעמם, לא יפלו תלמיד מטעמי נטייה מינית או זהות מגדרית, בין של הילד ובין של הוריו". זה החוק היחיד בספר החוקים הישראלי שמציין זהות מגדר. בתהליך החקיקה לא ממש לקחתי חלק – חוץ מלעזור לוודא שזה עובר בועדת השרים לענייני חקיקה, יחד עם החברים בגאווה בליכוד, ויש עתיד, היו ימים שהתאים הגאים שיתפו פעולה. מה שכן, בתור מי שהיה שותף לתהליך עם משרד החינוך (שפ"י) בכתיבת ההמלצות לגבי שילוב תלמידים טרנסג'נדרים בבתי הספר – תיקון החוק הזה היווה בסיס חשוב.

קארין אלהרר שהובילה מספר דיונים בועדה לביקורת המדינה, ובזכותה נקבעו עוד נהלים מיטיבים עם הקשת הטרנסית למשל הנוהל המקסים של ביטוח לאומי, הקלות בתהליך שינוי סעיף המין בתעודת הזהות (שמאז השתפרו עוד יותר), העלאת תדירות התכנסות הוועדה להתאמה מגדרית מפעם ברבעון לאחת לחודש, ובשעה טובה לגרום למשרד הבריאות לאסוף נתונים על HIV בקרב נשים טרנסיות בנפרד מגברים המקיימים יחסי מין עם גברים (זה מאד חשוב כדי ליצור מענים רלוונטים לכל אוכלוסיה).

מירב בן ארי, העבירה תקציבים לטובת הקהילה הטרנסית – תקצוב דירות מעבר, מקלט חירומי, הוסטל עד גיל 25 ותכנית למניעת אובדנות ברווחה (שמאז נסגרה), מימון תקנים בוועדה להתאמה מגדרית, הכפלת שעות חדרי ניתוח, והכשרות לאנשי רפואה.

כיום לקהילה הטרנסית יש אתגרים חדשים ושונים, ואולי שווה להעניק איזה פרס קטן לאבי מעוז על זה שהוא התפטר – למשל נופש באי בודד, כרטיס טיסה בכיוון אחד ושלא יחזור.

אפשר לקרוא עוד על הערב המרגש ההוא בכתבה בWDG וגם על סיפורה של סוניה שווסטר ז"ל, והנה נאום שלי מאותו הערב כפי שעלה בפייסבוק.